Femeile nu se pricep la bani….spune unul dintre cele mai intalnite clisee. Se pare insa ca desi este un cliseu, acest mesaj ne este imprimat “pe toate gardurile”, mai des decat am crede.
Chiar daca in ultimii ani eforturile de a echilibra castigurile femeilor cu cele ale barbatilor, studiile arata discrepante uriase in modul in care mass-media se adreseaza barbatilor vs femeilor cand vine vorba despre bani. O analiza lingvistica din 2018 a aproximativ 300 de articole financiare din UK si din alte tari a aratat ca 65% dintre publicatiile care vizeaza femeile le-au definit drept cheltuitoare impulsive, care au nevoie de ajutor pentru a se abtine sa cheltuiasca si sa poata “economisi mai multi banuti”(gasesti articolul aici).
Bugetarea & planificarea financiara sunt de multe ori detaliate ca un subiect complex, amenintator, iar imaginile erau preponderent cu femei coplesite de situatie, care au datorii prea mari pe cardul de credit.
In schimb, articolele destinate barbatilor vorbesc despre portofolii, riscuri calculate, promovarea in cariera.
70% dintre articolele despre bani din revistele pentru barbati coreleaza succesul financiar cu statutul de barbat realizat, iar jumatate dintre articolele adresate barbatilor folosesc frica pentru a incuraja achizitiile mari si deciziile de investitii.
Acum, poate o sa te gandesti ca un articol care scrie ca femeile nu se pricep la bani si mai degraba se simt coplesite nu o sa influenteze ce incredere ai tu in tine cand vine vorba despre gestionarea banilor. In realitate insa, cand esti expusa nu la un articol, ci la sute de articole, emisiuni, filmulete media care “glumesc” pe seama femeilor cheltuitoare, care risipesc banii sotului, creierul tau primeste semnalul ca poate este mai bine sa lasi pe altcineva sa se ocupe de banii tai, sau sa nu schimbi nimic in situatia ta financiara curenta.
Pentru barbati este de asemenea o presiune de a castiga mai mult, de a castiga macar mai mult decat partenera lui, decat prietenii din copilarie, decat colegii de scoala.
Astfel de etichete nu ne ajuta cu nimic si cred ca este important sa vorbim despre aceste mesaje care ne imprima atat de multe credinte limitative despre bani.
M-as bucura sa imi scrii sa imi spui daca ai observat si tu astfel de mesaje discriminatorii in mass-media si sper sa alegi sa ai mai multa incredere in tine atunci cand te documentezi despre gestionarea banilor. Subiectul nu este unul complicat, este nevoie de putina curiozitate si de testare a metodelor care se simt bine pentru tine.
Pe curand,
Irina